Setiap kunjungan pelawat dihargai

Saturday, November 5, 2011

KETUPAT PALAS HIDANGAN UTAMA HARI RAYA



Mana mungkin di pagi raya tiada hidangan ketupat palas.

Tidak dapat tidak...ketupat antara makanan tradisional orang Melayu khususnya di negeri sebelah Utara termasuk negeriku Perlis...juadah yang mesti ada sama ada pada hari raya Aidil Fitri atau pun Aidil Adha sekali pun dalam masa yang sama sibuk nak menunaikan ibadah korban.

Walaupun hari raya Aidil Adha tahun ni...aku tak pulang beraya...tapi masa pulang dari Perlis sejak tugas hari lalu aku dah siap beli daun palas.

Pada hal tadi semasa aku ke Pasar Chow Kit...berlambak peniaga jual daun palas...konon nak elak kelam-kabut maka daun ini dibawa dari jauh demi utk menyambut raya dengan hidangan ketupat di kota metropolitan...Kuala Lumpur.

Bercerita tentang ketupat palas....tersengih aku apabila Makcik Ramlah (bekas rakan sebilik masa di Madinah ketika mengerjakan haji tahun lalu) menceritakan anak-anaknya langsung tidak mahu belajar buat ketupat.

Dia tanya aku pandai tak..oohh..mesti...mana mungkin aku tak hendak mewarisi budaya Melayu ini.

Bagi aku adalah sayang sama sekali generasi muda tidak ada kemahiran membuat ketupat palas ini.

Mungkin jawapannya apa susah..beli saja yang dah siap. Ya memang boleh beli tetapi sebenarnya daripada membuat ketupat itu memberi peluang kepada seluruh ahli keluarga beramai-ramai berkumpul untuk membuatnya bersama-sama.

Bukan sahaja boleh mengeratkan silaturahim malah membolehkan ilmu membuat ketupat ini diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi.

Sekalipun ketupat dikatakan semakin kurang diminati oleh generasi muda tetapi bagi aku ketupat dan raya umpama lagu dan irama di mana sukar untuk dipisahkan.

Bagi aku seolah-olah tiada kemeriahan raya jika beberapa hari sebelum itu mana-mana rumah tidak diserikan dengan kesibukan untuk mencari daun ketupat, membuka daun ketupat (yang mesti dilakukan sebelum sehari membuat ketupat), membalut ketupat dan menyediakan gulai atau rendangnya untuk dimakan bersama keluarga di pagi raya.
Untuk mahir membuka daun ketupat bukannya mudah kerana kemahiran ini perlu dipelajari secara berperingkat-peringkat...daripada membuka daun palas untuk dibentukkan menjadi kelongsong ketupat dan untuk membalutnya setelah diisikan pulut juga bukan mudah.

Apa tah lagi untuk menanak pulut supaya pulut rasa sedap selepas melakukan proses terakhir iaitu merebus atau mengukus ketupat.

Aku pun tidak ingat usia berapa sudah belajar membuka daun ketupat tapi yang pasti di peringkat sekolah rendahlah....ketika itu ibu dan nenek hanya berikan daun palas sahaja untuk aku main-main....apa yang penting asasnya tahu membuka daun palas dahulu...iaitu proses membuat kelongsong atau bentuk ketupat dahulu.

Tetapi proses belajar ini bukan untuk sekali menyambut raya sahaja dah cekap tetapi mengambil masa selama bertahun-tahun sebelum layak diberikan tugas mengisi pulut ke dalam kelongsong daun palas.

Masa ni la siap gelak ketawa yang akan berlaku perkara lucu apabila tiba-tiba menjadi `ketupat betina'...maksudnya kena buka balik sebab cara balutan dah salah....kena betulkan balik menjadi `ketupat jantan'....baru betul dan pandai.

Nampaknya sampai ke ketupat pun...masih dimonopoli oleh kaum lelaki...apabila diletakkan sebagai piawaian kepada balutan yang terbaik dalam membuat ketupat palas.

Apa pun aku sendiri belum dapat menilai sejauh mana kemampuan untuk membuat ketupat palas terbaik...kerana setakat ini....aku sekadar menjadi pembantu ibuku yang masih gagah di dapur walau pandangan telah mulai kabur....

No comments:

Post a Comment