Setiap kunjungan pelawat dihargai

Monday, October 10, 2011

HARI DI MANA AKU DAN KERETA SAKIT

Semalam ke Puncak Alam, ke rumah abang kandung yang menetap di sana.

Aku suka ke Puncak Alam yang terletak di dalam daerah Kuala Selangor....kawasan paling dekat yang boleh membekalkan ikan laut yang segar. Ini penting kerana mak aku yang mengalami alahan yang teruk...tak boleh langsung jamah ikan lama....alamatlah mata ni berair sakan...sungguh teruk sampai mak terpaksa ambil ubat.

Entah macamana sebab nak memilih ikan yang mata jernih...bukan merah...maka membuatkan aku terpaksa membongkok agak lama untuk mencari yang terbaik.... Ni la katanya peniaga, sengaja pula dicampurkan ikan lama dan baru....

Dua kilo tu...maka lama juga aku ralik memilih ikan....tak sangka pula bila balik sahaja rumah...dah pun terasa bahagian belakang atas pinggul dah rasa tersilap urat.... Bak kata mak aku orang badan berisi ni mudah tersilap urat...kalau tak berjaga-jaga sikit pun boleh kena.

Petang pula pergi isi minyak kat Shell di Saujana Utama....balik tu tak sangka....dah kena lebih RM300 untuk baiki kereta aku yang mengeluarkan bunyi bagai air mendidih di sebelah penumpang rupanya tidak pulih lagi. Aduh.... panik lagi aku.

Mana yang bahagian belakang ku sakit....ke redah juga dalam debaran yang amat sangat...53 kilometer tu....nak sampai ke rumah di Kuala Lumpur dan mak cuba bercakap-cakap kosong dengan aku....sebab dia tahu aku panik...tapi aku lebih banyak berdiam diri...dalam hati banyak berzikir dan memohon doa kepada Allah supaya perjalanan kami berdua selamat.

Lepas tol keluar dari Puncak Alam...berhenti sekejap dalam sepuluh minit...kemudian baru teruskan perjalanan ke Kuala Lumpur dengan penuh debaran lagi... Aku pula sengaja tak buka pendingin hawa untuk mengelakkan dari berlaku `bunyi-bunyian' yang tidak enak ini.

Alhamdulillah akhirnya sampai juga ke rumah. Esok lah nak tengok air kereta ni.

Risau juga memikirkan esok ada tugasan kat Shah Alam...dah dekat Kelang sangat tu....sangat jauh...kereta pula bermasalah....Tepat 6 pagi aku terima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada setiausaha Datuk Farshila - Pengarah Eksekutif Pharmaniaga yang minta dibatalkan janji temu sebab Datuk tak sihat. Alhamdulillah syukur hanya Allah yang memahami umatnya yang sedang dalam kesusahan.

Bagaimanapun tepat 9 pagi ni aku mesti ke pejabat sebab nak fakskan salinan pasport ke syarikat yang nak bawa aku ke Jakarta pada 22 Oktober ini.

Disebabkan jalan semakin sesak kat Jalan Raja Muda Aziz menuju ke Jalan Tun Razak maka aku akhirnya tiba-tiba ambil keputusan terus belok sahaja ke bengkel kereta 2H - kesemua pekerja di sini termasuk dua taukehnya Halim dan Harun ini memang Orang Kurang Upaya (OKU).

Sampai ke situ aku jumpa lagi mekanik dan beritahu masalah kereta masih tidak selesai dan lega juga sebab aku dah selesaikan urusan faks ke syarikat berkenaan setelah minta tolong dengan kerani kat situ (tak apa lah kena bayar RM2 pun) - kalau lambat faks bermakna kemarau 16 tahun aku tidak dihantar ke luar negara akan berterusan.

Masa tu aku dah siap SMS bos untuk minta cuti kecemasan dan batalkan tugasan untuk jurugambar yang akan buat liputan bersama-sama dengan aku di Shah Alam nanti.

Dah balik rumah fikir pula, rasa rugi kalau ambil cuti....lagi pun duduk sahaja kat rumah sekadar nak melayan sakit urat dan menunggu kereta siap dibaiki di bengkel maka akhirnya aku ambil keputusan ke tempat kerja dengan menaiki teksi.

Bos aku pula berikan kebenaran untuk aku balik awal untuk ambik kereta kat bengkel.

Masa matikan enjin tadi dah tak dengar sebarang bunyi...harap-harap kau tak meragam lagi aduh susahnya apabila kereta sakit...aku pun sama juga sakit....semasa menaip ni pun aku gagahkan juga....semangat ini kuat demi untuk kemas kini blog....

No comments:

Post a Comment