Setiap kunjungan pelawat dihargai

Monday, November 21, 2011

BUAT LIPUTAN DI JAKARTA 22-26 OKTOBER


Keterangan gambar
Atas - 10,000 ahli K-Link memenuhi Stadium Pusat Konvensyen Antarabangsa Sentul (SICC) di Bogor, Jawa Barat.
Bawah - aku dengan rakan media Malaysia bergambar bersama bos K-Link Indonesia, Dr. Mohd. Radzi (berkot tengah)



Setelah kali ketiga usaha bos nak hantar aku ke luar negara akhirnya berjaya.

Tapi katanya akak pergi sahajalah...`elaun tak der' dan pergi pun kat Jakarta saja...negara jiran yang terdekat.

Aku tak kisahlah...dah bos nak hantar pergi sahajalah...dan katanya ambillah peluang ini untuk bercuti sama sebab walaupun pemergian ini selama lima hari tetapi yang kerjanya cuma sehari sahaja.

Kata bos pula, K-Link adalah sebuah syarikat jualan langsung (MLM)...tapi aku cuma minta satu kat bos cuma benarkan aku buat tuntutan perjalanan kerana maklum pukul lima pagi semua ahli rombongan kena ada di LCCT, KLIA. Siapa nak hantar aku pagi-pagi buta ni. Teksi sahaja yang sanggup.

Tambang teksi selepas 12 tengah malam memang lah dua kali ganda...Itu pun aku dapat diskaun hanya RM120.

Setelah 16 tahun `kemarau' dari dihantar ke luar negara akhirnya pada 22 hingga 26 Oktober lalu akan mengikut rombongan K-Link dalam sambutan ulangtahun ke-11 peringkat antarabangsa pada tahun ini yang diadakan di Pusat Konvesyen Antarabangsa Sentul (SICC) yang terletak di Bogor, Jawa Barat.

Masa tunggu kat LCCT aku gelisah sebab pertama kali aku menjejakkan kaki di sini, mata juga liar mencari rakan-rakan media lain...sebab dah menjadi sikap mana-mana wartawan...pergi mana-mana majlis pun mula-mula akan cari rakan media dulu tak kisahlah dari syarikat mana.... maklumlah bosan lah kalau tak ada geng.

Alhamdulillah akhirnya ada wartawan wanita dari Bisnes, TV3 dan jurugambar, dua wartawan Nona juga TV3 dan jurugambar, seorang wartawan NST. Dua lagi lelaki dari bahagian pemasaran dan iklan TV3. Jadi geng kami lapan orang dan sejak di LCCT lagi kami dah berjanji untuk tidak berpecah walau ke mana-mana sahaja.

Masa duduk pun di dalam pesawat pun aku sebaris dengan seorang wartawan Nona dan Bisnes.

Mulanya aku ingat uhhh tak bestnya naik AirAsia..makluma la kalau naik MAS sahaja disajikan makanan. Rupa-rupanya orang K-Link dah tempah makanan untuk ahli rombongannya. Lega aku dapat makan.

Dalam perjalanan hampir tiga jam itu mata aku pula antara lelap dengan tidak sebab kekenyangan makan nasi goreng kerabu...memang sedap....

Ketika di kota Jakarta kami ditempatkan di Hotel Century Atlet Park. Lebih menggembirakan aku sorang sahaja di dalam bilik yang serba mewah tu.... Menariknya singkap sahaja tirai tingkap kelihatan Stadium Senayan yang tersergam indah.

Hari pertama...sejak sampai sekitar 8 pagi....rombongan kami dibawa melawat tempat sejarah, memang membosankan kerana perut aku sudah mulai lapar.

Tambahan pula masing-masing terpaksa bangun awal untuk ke LCCT maka....suara pemandu pelancong yang dikenali sebagai Pak Ali hanya kedengaran sayup-sayup sahaja sebab mata asyik nak pejam saja.

Bagi aku kota Jakarta tidak ada bezanya apabila pertama kali menjejakkan kaki ke sini pada tahun 1995...masih mengalami masalah sama iaitu kesesakan jalan raya yang teruk....bak kata Pak Ali....kalau machet (kesesakan) sering dianggap satu perkara `biasa' kepada penduduk kota Jakarta tetapi kalau tidak machet itu namanya `luarbiasa'.

Kami semua cukup kagum dengan Pak Ali, lelaki berusia 56 tahun ini begitu cekap menggingati tahun kepada setiap peristiwa yang bersejarah di negara itu.

Jenaka rakan-rakan, jika Pak Ali pada suatu hari nanti meninggal jangan dikuburkan kepalanya kerana otaknya yang mempunyai daya ingatannya cukup hebat...dan ada yang kata nak cucuk `USB' kat kepalanya sebab nak `download' fakta-fakta sejarah.

Tapi nakalnya kami (kumpulan wartawan) bersama dengan ahli K-Link suka mencelah untuk bertanya lain-lain perkara bagi membuat Pak Ali terpaksa terhenti seketika kerana terlupa fakta. Bukan apa saja mereka yang `nakal' ini hendak menganggu kelancaran apa yang diceritakan oleh bekas guru di sekolah rendah ini.

Aku sendiri pun tak tahan hendak ketawa maklumlah rakan-rakan media sendiri pun memang suka buat kelakar....memang aku dapat rasakan walaupun baru kenal kami antara geng media sudah mesra bagai adik-beradik.

Bukan sahaja saling menjaga di antara satu sama lain apabila terpaksa menempuh ribuan ahli K-Link yang dianggarkan berjumlah 10,000 yang memenuhi stadium tertutup SICC untuk meraikan ulangtahun ke-11 K-Link bagi menuju ke tempat yang disediakan untuk media.

Letih siang belum habis...masing-masing sudah tidak tahan dan antara media termasuk aku entah berapa kali sudah melelapkan mata di kerusi kerana acara yang terlalu lama dan telinga sudah tidak tahan dengan suara semangat ahli-ahlinya untuk menjadi `jutawan MLM'.

Hampir pukul dua pagi baru berpeluang untuk melelapkan mata sedangkan keesokkannya pukul 8 pagi geng media sudah mesti berada di lobi untuk pergi di Menara K-Link yang dibuka di Jakarta pada Jun lalu.

Memang K-Link pukul habis di Indonesia. Ahlinya sudah berjumlah 2 juta orang di Indonesia.

Kata orang kuatnya di Indonesia yang merupakan anak kelahiran Slim River, Perak, Dr. Mohd. Radzi dengan bangunan RM100 juta itu sudah membuktikan K-Link bukan sebarangan MLM sekalipun beliau terpaksa `berperang' dengan usaha untuk mensabotaj produk MLM itu.

Masuk hari kedua memang aku dan rakan media yang lain terasa sangat letih...sampai aku dah mula buat perpatah `di mana dapat bersandar di situlah mata akan terlelap'....jadi nampak sangat geng media akan `pejam mata' sebaik sahaja dapat duduk di kerusi apa tah lagi di dalam bas.

Bagaimanapun seronoknya mengikuti K-Link ni kami semua dijamu dengan makanan yang enak dan restoran yang terbaik.

Tapi dalam banyak makanan yang disajikan di sepanjang lawatan ini, aku dan geng media memang tidak berapa suka dengan makanan Sunda...maklumlah kering sangat....langsung tidak berkuah dan rasa macam nak jirus sahaja air kosong ke dalam nasi.

Menyentuh tentang makanan Jawa ini, semenjak bekerja dengan rakan-rakan sejawat di Mega Utusan Malaysia yang kebanyakannya orang Jawa maka sekarang aku sudah menyukai sambal goreng Jawa dan ayam penyek sekali pun sambalnya pedas menyegat.

Dulu aku juga tak suka tempe....tetapi semenjak tengok anak saudara aku, Wi suka sangat makan tempe goreng aku mencuba dan sekarang sudah mulai suka.

Semasa di Jakarta juga aku dan rakan-rakan awalnya merancang nak ke Tanah Abang tetapi jalan sesak membuatkan kami semua `tabahkan hati walau sikit terkilan' kerana gagal membeli-belah di tempat yang tersohor ini.

Aku dan rakan tetap sabarkan hati nak membeli-belah pula di Pasar Baru, Bandung.

Sebab itu sekalipun bas kami tiba di Pasar Baru sudah pukul 5 petang dengan hujan teramat lebat....semua tak kisah basah kuyup asalkan dapat membeli-belah di sini.

Masa selama sejam yang diberikan dengan mana lagi kebanyakan kedai sudah mula tutup..masing-masing antara kami terpaksa berpecah demi untuk membeli-belah supaya masing-masing tidak kecewa lagi.

Lagi seronok apabila keesokan paginya, aku dan geng media membuat atur cara sendiri (sebab satu lagi kumpulan nak membeli-belah di Rumah Mode yang sememangnya jauh dari citarasa aku) maka kami berjalan kaki ke Pasar Baru dari penginapan di Arion Swiss-Belhotel yang cuma mengambil masa selama 15 minit sahaja.

Kali ini memang puas membeli. Sekalipun ada seorang rakan mendapat khismat pesanan ringkas (SMS) bahawa penerbangan ditangguhkan tiga jam tetapi masing-masing merasakan masa yang diberikan selama sejam di Pasar Baru sudah memadai.

Tak ada apa sangat yang hendak dibeli, aku cuma beli kain sulam dan telekung.

Masa ini aku terfikir kenapalah orang Malaysia begitu `gila' membeli-belah di Bandung.

Ada seorang rakan media memberitahu, isteri dan adik beradiknya ke Bandung hanya untuk membuat rawatan mengikat gigi (braces) sebab harganya murah. Begitu juga dengan adik ipar tukang jahit aku di Kangar sanggup ke Bandung untuk membeli pakaian pengantin yang katanya murah dan boleh siap dalam masa sehari.

Kuatnya semangat orang Malaysia menjana ekonomi negara luar. Itu belum kira berapa billion ringgit setiap tahun rakyat asing `mengepos' wang dari negara ini untuk dihantar ke negara masing-masing.

Aku pula hanya membeli ala kadar sebab bagi aku lebih seronok membeli-belah di dalam negara sendiri kerana boleh buat pilihan sama ada hendak membeli barang yang berharga mahal, sederhana atau murah....selain itu pilihan juga amat banyak.

Pengalaman aku ke luar negara kali ini memang menyeronokkan kerana bukan sahaja tidak perlu menghantar sebarang berita dengan segera kerana setelah pulang sahaja baharu akan memulakan kerja untuk mengarang rencana.

Betul kata bos, ini peluang untuk aku bercuti. Alhamdulillah..sebab selama lima hari ini tidak ada yang kurang...sekali-sekala rasa macam `rich and famous'...dengan layanan terbaik dari K-Link dan rakan media.

Sehinggalah di saat akhir ketika kami semua nak `check-in' penerbangan apabila aku tiba-tiba merasakan pasport tidak dikembalikan....sedangkan semua ahli rombongan sudah dapat....sampai semua orang panik...riuh sebentar kat lapangan terbang Bandung...akhirnya aku dinasihatkan periksa poket beg tangan...memang terselit di situ.

Kata seorang wartawan..akak ni memang cari publisiti....muka dia orang semua macam nak marah aku...aku selamba jer kata `jangan marah yer....akak kan dah berumur (lebih dari semua ahli rombongan)....biasalah kadangkala terlupa..he..he....aku pasti `kecoh' yang aku buat tidak akan dilupa oleh semua ahli rombongan sampai bila-bila...

No comments:

Post a Comment