Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, November 11, 2011

SUMBER YANG CEREWET

Baru-baru ni bos hantar aku ikut lawatan sebuah syarikat jualan langsung (MLM) yang berpangkalan di Kuala Lumpur sejak tahun 2000 ke kota Jakarta untuk membuat liputan majlis sambutan ulangtahun peringkat antarabangsa kali ke-11.

Entah macamana setelah kali ketiga bos mencadangkan aku untuk keluar negara ((semenjak duduk di meja Keluarga) baharu dapat peluang ini dan katanya, ``Akak elaun tak ada yer sebab syarikat hendak berjimat''. Fuhhh....dah lah 16 tahun tak pernah aku dihantar ke mana-mana pun....bila dapat keluar elaun pula tak ada....Tak apa lah...sudah nasib...pergi pulak tu ke tempat yang dah aku sampai pada tahun 1995.

Tak kisah lah....dah nak hantar ikut sahajalah....pergi jangan banyak songeh!!!

Kisah yang aku nak cerita ni bukan pasal ikut rombongan MLM ni tapi kisah aku menulis rencana mengenai syarikat ni....

Sebenarnya aku dah siapkan pun rencana dalam tiga muka surat berkaitan MLM ini untuk ruangan fokus Mega nanti sebaik masuk kerja.

Salah seorang pengurus yang juga sebagai PR (perhubungan awam) syarikat ini pada suatu hari menelefon aku dan katanya nak aku emelkan rencana yang dah siap itu supaya dapat dibuat semakan sebelum ia disiarkan.

Sebenarnya inilah salah satu perkara yang membuatkan mana-mana wartawan memang `bengang' hendak melayan sikap sesetengah daripada sumber yang tidak percaya dengan apa yang kita tulis.

Kalau sudah tidak ada kepercayaan maka tidak perlu panggil wartawan.

Alasan untuk semakan ini sebenarnya menyusahkan kerana biasanya sumber ini akan mengambil masa berhari-hari sedangkan bahan ini sudah diminta oleh editor yang hanya menyemak dalam tempoh tidak sampai setengah jam.

Sikap sumber yang cerewet ini memang `memualkan' mana-mana wartawan termasuk aku sendiri.

Sekali lagi aku terpaksa berdepan dengan karenah syarikat MLM yang mungkin merasa aku sangat terhutang budi dengannya kerana dah bawa aku melancong secara percuma ke Jakarta dan Bandung.

Aku pun sedar dan tidak mudah lupa dengan jasa orang... jadi disebabkan itu maka aku tepaksa juga meringan-ringankan jari menghantar salinan ini menerusi emel kepada pengurus tersebut.

Rupa-rupanya tiga hari dia mengambil masa untuk menyemak tulisan aku.

Tapi kali ini dia bernasib baik kerana bos aku belum pun lagi menengok bahan aku tu sampai aku tulis di blog ini (entah kenapa kes ini tak pernah berlaku atau dia pun macam tahu aku ada masalah dengan kakitangan syarikat ini???) .

Setelah beberapa kali aku menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) baharulah dia membalas kembali.

Aduh....nasib baiklah aku ni jenis susah nak marah orang.... Dia telefon aku hanya untuk beritahu bahawa semua ayat dan ejaan yang aku tulis itu betul kecuali perkataan Datuk sepatutnya ditulis Dato'. Ingatkan berhari-hari membelek tulisan aku untuk mencari fakta yang salah.

Aku jelaskan tidak perlu dia bersusah-payah membaca kesalahan ayat dan ejaan aku kerana apa yang penting tengok fakta sahaja kalau aku salah tulis.... itu sahaja. Sebab aku kan ada bos yang akan edit rencana mengikut apa yang dia inginkan.

Ni lah sebab mengapa wartawan malas nak melayan sumber yang memandang rendah di atas kebolehan kami.

Pengurus MLM ni lain macam perangainya....sudahlah cakap bagai mengarah-arah. Tak kan aku perlu eja Datuk pun mesti ikut kemahuan dia...aku kata ia tidak boleh diubah sebab ini `house style' Utusan tetapi nampaknya dia masih tak dapat memahami bidang kerja orang lain. Macamana tu????

Sedangkan semasa aku bekerja di meja am pun, editor yang kebanyakannya bertaraf adik - sekalipun jarak usia tidak begitu jauh tak akan bercakap dengan kasar dengan aku dan biasanya akan meminta dengan baik jika mahu aku mengubah semula ayat yang dimahukan mereka sebab masih hormatkan `akak senior'.

Sayang sekali....orang macam ni seperti tidak berpijak di bumi nyata....aku yang lebih 20 tahun dalam bidang kewartawanan dan hampir bertugas di kesemua meja termasuk sebagai penyunting selama lima tahun pun dia tak heran sebab dari `businees card' yang aku hulurkan cuma tercetak perkataan `journalist' berbanding dengan dia seorang `manager'.

Tidak mengapalah....sekalipun aku hanya seorang wartawan....di mana rakan sekuliah aku sudah bertaraf nombor tiga di dalam syarikat.....tetapi tak ada pangkat pun janganlah perlekehkan seseorang itu sebab sebenarnya bukan semua orang `gila' nak kejar pangkat.

Aku pun bukan perasan diri hebat sehingga tidak boleh orang komen tetapi biarlah yang bertempat dan bukannya remeh-temeh bagi menunjukkan dia seolah-olah lebih hebat dari editor tempat kerja aku.

Apapun kita kena belajar menghormati kerjaya orang lain dan jangan sesekali memandang rendah pada sesiapa sahaja dan boleh jika ingin membuat teguran tetapi biarlah secara berhemah kerana kata emak `tidak rugi jika kita cuba menjadi ayam betina' ok.

No comments:

Post a Comment