Setiap kunjungan pelawat dihargai

Thursday, November 24, 2011

KENA HATI-HATI ELAK MAKANAN HARAM

Semalam memang rasa berat hati pergi buat liputan mengenai pelancaran rekaan batu permata yang sememangnya dimiliki oleh seorang wanita Islam.

Ini merupakan kali kedua aku membuat liputan mengenai pereka yang sama. Mula sekali yang aku tak berkenan apabila pelancarannya dilakukan disebuah bar yang bebas menghidang arak untuk tetamu yang hadir dengan makanan yang tidak pasti halal.

Kebetulan pada masa itu aku duduk semeja seorang wartawan muda dari akhbar harian (Islam) memberitahu dia dan rakan-rakan biasa ke situ (patutlah dia sendiri pun bertindik lidah) di restoran & bar wine yang mahal itu.

Yang aku heran cepatnya gadis itu berubah...masa baharu jadi wartawan apabila aku sering bertembung dengan dia kerana membuat liputan pada majlis yang sama....nampak dia baik dan sopan.....tapi setelah dua tahun berlalu.... sudah lain macam mungkin `culture shock' dengan kehidupan wartawan yang dirasakan hidup dalam `glamour' dan hadir di majlis mewah.

Tapi aku sentiasa ingat pesanan bos pertama...`Ingat Sholina, memang la orang sambut kau dengan baik apabila membuat liputan kerana datang atas sebab mewakili syarikat akhbar yang besar seperti Utusan...tapi panggil itu atas sebab kerja....jangan perasan pula sebab tak akan ada sesiapa pun teringin nak jemput kau kalau bukan sebagai wartawan...jadi jangan lah lupa diri!!! Fuh..pedas kata-kata itu sampai aku tak lupa hingga hari ini.

Dan pada masa itu juga, jurugambar dari akhbar yang sama dengan aku seorang wanita yang sarat mengandung....semasa masuk ke majlis itu dia memang dahaga...tetapi membatalkan hasrat nak minta minuman kepada `waiter' kerana bimbang dengan `kehalalan'nya.

Katanya, ``Tak nak lah akak nanti anak saya makan benda haram...kesian dia'.... Bagus...dia ada kesedaran itu berbanding wartawan dari akhbar yang semeja dengan aku itu...

Lebih menggerikan pada majlis pelancaran itu apabila model-modelnya yang terdiri daripada wanita separuh abad (mungkin di kalangan rakan-rakannya yang terdiri dari wanita kaya yang terlepas masa untuk menjadi model) memakai kalung bertuliskan nama Allah yang dipakai pada pakaian yang mendedahkan dada.

Biasanya jarang wartawan ni tak menulis setelah diarahkan pergi membuat sesuatu liputan, dan pertama kali dalam hidup aku....bos kata tak payah buat.....sungguh menyakitkan hati apabila orang Islam sendiri mempermainkan nama `Allah'....untuk dijadikan perhiasan tanpa ada rasa tanggungjawab terhadap agama.

Jika ikutkan hati macam nak membantah arahan bos apabila diarah membuat liputan untuk kali kedua oleh wanita yang sama tetapi kata bos pergilah sebab perhiasannya seperti rantai yang dihasilkan memang cantik dan unik. Pada mata aku pula tak cantik langsung!!!.

Sebelum itu memang aku layari Internet nama restoran itu dan memang sah ia restoran @ bar wine ....yang menghidangkan makanan Jepun yang pastinya arak jenis sake.

Aduh apa nak jadi dengan wanita ini. Kalau pun koleksi perhiasannya ciptaannya berharga ribuan ringgit untuk menarik perhatian wanita kaya untuk membelinya adakah perlu membuat pelancaran di bar sebagai untuk menunjukkan imej yang hebat dan `antarabangsa'.

Masa aku tiba di majlis ini pula, penganjurnya sibuk menerangkan laman web syarikat ini yang baru diancarkan. Mata aku sibuk mencari wartawan dari akhbar lain dan memang tidak ada dan yang aku perasan kebanyakan tetamu hanya menggenakan gaun pendek atau baju tidak berlengan.

Rupa-rupanya aku satu-satunya wanita bertudung yang telah memasuki sebuah restoran yang pintu masuknya dipenuhi dengan susunan botol-botol wine.

Aku sebenarnya tidak kisah walau terpaksa membuat liputan di tempat-tempat seperti ini disebabkan kerja sebab sudah beberapa kali mengalaminya tetapi aku boleh terima jika penganjurnya bukan Islam yang biasanya akan berkali-kali mengatakan makanan dihidangkan itu halal untuk dimakan kerana menghormati tetamu media yang beragama Islam.

Kalau hadir pada majlis ini biasanya aku minum jer air kosong atau air bergas seperti sprite atau coke dan bukannya minuman ala `punch yang dalam pelbagai warna kerana bimbang jika dicampur dengan alkohol.

Nak minum `welcome drink' pun aku tolak ketika disambut gadis penyambut tetamu kerana beberapa hari lalu rakan aku wartawan hiburan memberitahu dia mengambil minuman yang bercampur dengan alkohol setelah dimaklum oleh `waiter' beragama Islam.

Sementara duduk di meja itu, aku perhatikan dahulu menu makanan tengah hari itu yang menang antaranya `rice wine' ...memang sah-sah kalau aku makan....dah hidup di dunia tak banyak buat pahala....ini lagi makan benda haram.

Aku terpaksa bohong sunat...walaupun sebanarnya tidak pun ada di dalam Islam hanya untuk mengelak dengan baik apabila penganjur men jemput aku makan...aku kata puasa...tetapi aku tengok wajah orang itu macam tak percaya saja dengan jawapan aku...he..he.... Aku pun apa pagi...selesai suruh jurugambar ambil apa yang patut maka keluar dari majlis itu dengan perlahan-lahan tanpa pengetahuan penganjur.

Dan sempat aku berpesan kepada jurugambar...jangan makan...cukup kalau minum sebab makanan di situ tidak halal.

Bila balik aku beritahu bos perangai pereka perhiasan wanita ini sekali lagi lancar majlisnya di bar.

Bos aku kata kenapa tak beritahu jer...dia orang hidang makanan tidak halal...aduh...aku pula bukan jenis mulut yang lancar nak mengeluarkan kata-kata seperti itu di hadapan ramai orang dan lagi pun aku berada di majlis orang.

Aku pun heran...patutlah ada orang buat kenyataan `orang Melayu ni sebenarnya tidak kisah tentang makanan...halal atau haram''. Ya la...dah tahu makanan Jepun tu letak arak...tapi makan juga...

Kata Chef Nabil..anak Melayu dari Alor Setar yang pakar dalam makanan Jepun...dia kata 80 peratus makanan Jepun tidak halal kerana menggunakan bahan haram seperti arak dan cuka. Sebaiknya kata Nabil jangan makan langsung....termasuk yang dijual secara pek di pasar raya...memang tidak halal.

Jadi pesan anak muda ini bahawa janganlah cuba-cuba nak makan makanan Jepun.

Tetapi memang ada kalangan rakan aku dan juga sampai di dalam Facebook menceritakan sampai terliur-liurlah teringin nak makan makanan Jepun...aduh....Hebat tekak orang Melayu ni...

Bagi aku senang saja, tak payah makan....banyak lagi makanan halal di dalam dunia...nak selamat masak sahaja di rumah....tapi bahan-bahannya juga pastinya halal sebab sekarang ni sikit-sikit nak letak juga babi...entah apa hebatnya binatang ini sampai boleh menjadi 1001 macam kegunaan termasuk di dalam kosmetik.

Sebab itu aku agak jarang makan di mana-mana majlis liputan demi untuk mengelak kejadian seperti ini. Biasanya aku penuhkan perut sebelum keluar membuat liputan.

Jarang sangat aku makan....kalau nak ambik hati pengajur biasanya aku akan meneguk air kopi sahaja.

Biasanya sesiapa akan kata, untungnya menjadi wartawan....asyik makan percuma sahaja dan bukannya di tepi-tepi jalan tetapi di hotel berbintang-bintang malah di restoran mewah.

Memang..kalau ikut hati...mana tahan tengok makanan yang enak tetapi semua itu biar berpada-pada kerana perut itu lubuk segala penyakit jika tidak dikawal.



No comments:

Post a Comment