Setiap kunjungan pelawat dihargai

Wednesday, November 23, 2011

SESAT CARI TEMPAT TUGASAN

Keterangan gambar: Kumpulan wartawan wanita yang membuat liputan `Assisting the Amazing' anjuran Nestle Professional bergambar dengan orang kuat Bayan Indah Culinary Retreat, Rohani Jelani (depan kiri)



Sesat antara cabaran yang mejadi lumrah kepada mana-mana wartawan untuk mencari tempat membuat liputan dan pengalaman ini lebih perit jika bertugas di kota atau pinggir Kuala Lumpur.

Mana nak mencari jalan dan terpaksa pula menempuh kesesakan jalan raya lagi sedangkan masa dah tenat kerana majlis akan berlangsung dalam tempoh beberapa minit lagi.

Jantung juga akan berdegup dengan kencang sehingga hawa dingin yang dipasang di dalam kereta pun tidak ada gunanya kerana peluh sudah mercik di dahi....dan bawa kereta pun sudah laju semacam di mana boleh membawa kepada bahaya pada diri sendiri.

Namun cabaran ini ada baiknya di mana mengajar aku lebih bertenang....di mana aku pujuk diri `pedulikan kalau pun majlis sudah bermula atau hampir habis setelah aku sampai' kerana yang penting berdoa kepada Allah supaya aku dapat pulang dengan bahan dan bukannya tangan kosong.

Disebabkan itu maka apabila ada tugasan yang terletak di kawasan yang jauh atau sukar dicari sehingga menyebabkan di dalam hati masing-masing berdoa agar bos memberikan tugas itu kepada orang lain.

Dulu masa mula-mula kerja aku pun memang rasa susah hati kalau terpaksa pergi ke tempat yang susah dicari serta jauh dari pejabat atau rumah.

Disebabkan dah lama maka gerunnya sudah hilang tetapi apabila diarah pergi membuat liputan di kawasan `jin bertendang' membuatkan aku rasa bosan.

Ini kerana aku sudah pasti yang bab-bab sesat mencari tempat tugasan ni seakan sudah sebati dengan aku...kalau tak sesat memang tak sah!!

Aduh...bos kata kena pergi buat liputan memasak anjuran Nestle di Bayan Indah Culinary Retreat di Sungai Penchala.

Sudah lah sepagi cuba mencari tempat ini dengan gajet GPS...pun gagal mengesan tempat ini dan cuba pula peta dalam telefon bimbit Nokia E5...pun masih gagal...

Semalam masa di pejabat aku buka Google Maps...pun tak nampak tempat itu...

Alamat tempat itu di Jalan Palimbayan 4, Kampung Palimbayan Indah, Jalan Sungai Penchala memang tidak ada dalam gajet ini....seolah-olah berada di jalan mati.

Macamana tu....akhirnya aku telefon Bayan Indah tapi cukup memeningkan apabila orang yang menjawabnya memberikan info untuk belok kiri dan kanan dengan pantas sehingga aku gagal menyimpan petua yang diberikan.

Aku sudah biasa sesat berkilometer tetapi sesat hari ini agak menggerunkan kerana aku perlu melalui jalan berbukit, curam dan kawasan hutan.

Asyik berpatah balik kerana salah tempat juga menyebabkan aku rasa macam hampir gagal nak sampai ke tempat ini.

Mana tidaknya asal telefon saja Bayan Indah minta info tempat, aku tetap masih salah belok dan menuju ke tempat lain.

Hinggalah di pergakhiran di satu simpang tiga (setelah di kepala jalan nampak papan tanda rumah ini) di mana membuatkan aku hampir panik apabila terpaksa berhenti kerana di hadapan aku adalah laluan terlalu curam dan begitu juga di sebelah kiri yang menunjukkan sudah tiba ke jalan mati.

Nasib ada seorang lelaki muda yang bermotosikal membawa aku sampai ke Jalan Palimbayan 4 tetapi aku mendaki lagi laluan curam yang kecil untuk menuju ke sebuah rumah yang memang salah.

Kebetulan aku nampai seorang lelaki yang sedang membasuh bahagian luar madrasah di situ yang akhirnya menunjukkan aku rumah kulinari yang dicari itu dengan tepat.

Sebaik sahaja masuk ke ruang Bayan Indah, 16 chef dari restoran yang dijemput ke bengkel sehari ini masing-masing sibuk memasak.

Aku pula yang masih `terkedu' dengan sesat ini terus saja masuk ke bahagian dapur.

Datang pula Pegawai Perhubungan Awam (PR) menyapa aku, ``Hei...mengapa awak berada di sini'.... Aku yang masih bingung kerana sesat tadi sebenarnya main masuk sahaja ke rumah itu kerana tidak ada sesiapa pun menyambut aku.

Patutlah aku ditegur kerana semua wartawan tidak dibenarkan memasuki kawasan dapur....semua kena duduk di tingkat atas...PR sudah maklumkan yang kami hanya boleh buat wawancara dengan peserta dan Rohani Jelani orang kuat Bayan Indah selepas dihidangkan makan tengah hari.

Aku juga nampak Rohani yang bekerjasama dengan Nestle ini sibuk di dapur bersama dengan peserta.

Pada ketika itu juga jurugambar belum ada lagi. Aku fikir mungkin dia perlu pergi ke tugasan lain dulu kerana kebiasaanya jurugambar akan sampai ke tempat liputan lebih awal dari wartawan.

Telahan aku meleset kerana Bob muncul lebih kurang 15 minit kemudian dengan wajah kelat yang menunjukkan pertanda bahawa dia juga sama iaitu sesat macam aku....sekalipun datang dengan motosikal....Kata Bob `GPS pun tak boleh kesan Bayan Indah'.

Lepas itu aku juga bertemu dengan wartawan dari akhbar dan majalah lain...di mana semua mereka memberikan rungutan yang sama iaitu `sesat' entah ke mana-mana. Mereka ini ada yang dibekalkan dengan peta oleh penganjur pun masih sesat.

Tambah pula aku dan Bob...hanya berharapkan GPS tetapi masih juga gagal mengesan tempat ini.

Dengan letih sesat yang belum habis dan disambut dengan jawapan tidak boleh mewawancara peserta dan Rohani maka aku buat keputusan untuk balik sahaja. Info yang ada sudah memadai.

Sudahlah nak cari tempat seksa, nak wawancara peserta pula lambat lagi dan walaupun dipujuk makan tengah hari....tetapi telah membuatkan aku rasa nak makan bersama peserta menjadi hambar.

Cukuplah aku dapat menikmati secawan nescafe dibancuh sendiri dengan muffin `savoury' yang sangat sedap rasanya kerana sebelum ini mana-mana majlis pun menghidangkan muffin manis yang memang tidak disukai aku disebabkan rasanya itu.

Lebih kelakar apabila balik sahaja pejabat, bos dah senyum-senyum dekat aku dan menunjukkan dia sudah tahu hari ini aku memang `sesat barat'!!!!.

Itulah kerja wartawan sehingga aku selalu kata...disebabkan tiap-tiap hari pergi ke tempat tugasan yang berlainan maka tidak hairanlah jika wartawan boleh jadi pemandu teksi bila pencen dengan bersandarkan pengalaman ini.







No comments:

Post a Comment