Setiap kunjungan pelawat dihargai

Tuesday, October 4, 2011

MUSIM HAJI TIBA LAGI....


Sayu hati setiap kali menjelangnya musim haji.

Pelik tetapi perasaan itu tidak dapat ditipu oleh sesiapa sahaja yang pernah menjejakkan kaki ke Tanah Suci....aku juga masih terasa-rasa angin dingin bumi Madinah dan bumi Makkah menyapu lembut ke kulit muka.

Gambar ini juga dirakam ketika aku dan emak (kiri) semasa berada di bumi Mina pada musim mengerjakan haji 2010.

Aduh bila kawan-kawan mendapat tawaran ke sana...memang aku rasa cemburu....kalau boleh nak pergi sama....Itulah doa yang terpacul apabila kali terakhir berdoa selepas selesai Tawaf Selamat Tinggal...Mudah-mudahan aku dijemput lagi ke sana.

Sekalipun sudah dua kali ke sana....tetapi rasanya tidak puas....nak lagi pergi mengerjakan haji...puas rasanya pergi haji ni kata mak. Kalau pergi umrah masanya begitu singkat tetapi pergi haji walaupun harus melakukan banyak `pekerjaan' tetapi yang pentingnya dapat berada lama di bumi Mekah sebab bukannya senang hendak mendapat gandaan pahala sembahyang di Masjidil Haram berbanding di tanahair sekalipun berjamaah.

Seronoknya berada di sana sebab kita hanya memperuntukkan masa untuk beribadat semata-mata...tidak lagi tertumpu pada urusan dunia....Di sini tidak payah fikir perkara lain....

Alhamdulillah dua kali pergi ke sana dua kali juga aku tidak menghadapi sebarang masalah semuanya berjalan dengan lancar.....Allah berikan kesihatan yang baik dan kekuatan semangat untuk beribadah tanpa rasa jemu.

Tapi yang aku heran ada rakan sepejabat yang dapat menunaikan ibadat haji tahun ini menganggap mudah sahaja mengerjakan ibadat ini kerana selamba saja menjawab ``Apa nak bimbang buku kan ada...baca saja,''. Yang penting aku dapat haji mabrur....Fuhhh..hebat tu...mudah-mudahan...

Aku jawap jugak....`nanti buku tu entah akan terbang ke mana'....(maklum la semakin hari jumlah jemaah haji semakin ramai dan pastinya akan sesak di mana-mana)

Seorang lagi pula tanya aku boleh tak akak belajar dengan tengok video sahaja sebab suami tidak ada masa nak bawak ikuti kelas di masjid sebab sibuk bisnes. Yang aku pelik kenapa nak tunggu pergi baru nak belajar....

Hai tak tahu lah....ikutlah...tapi pendapat aku orang ini sebenarnya menganggap pekerjaan haji itu begitu mudah....tak payah belajar bertahun-tahun dengan ikuti kelas sebab boleh baca saja dari buku atau video.

Ya memang boleh...tapi bagi aku kita perlu berguru...kerana di sini lah peluang kita untuk bertanya soalan jika ada perkara yang dimusykilkan dan juga menerima pelbagai petua termasuk kesihatan (misalnya jemaah bila sampai ke Mekah atau Madinah jangan terus mandi...sesuaikan suhu badan dahulu dalam tempoh dua atau tiga hari.....tips ini untuk elak demam dan begitu juga masa balik ke tanahair.....aku rasa petua ni tak ada pun di dalam buku....

Bila mengenang kembali ibadah haji pertama aku pada tahun 2000....aku dan mak memang mula mengikuti kelas setiap minggu selama tiga tahun malah semenjak itu juga kami berdua setiap pagi akan berjalan selama sejam sebagai persediaan untuk mengerjakan haji.

Malah buat kali kedua pergi pun aku dan mak sejak awal tahun lagi sengaja mendaftar untuk mengikuti lagi kursus haji untuk nak menajamkan lagi ilmu supaya dapat menjalankan ibadat ini dengan lancar dan yakin.

Bukan itu saya aku dan mak berulang-alik balik kampung ke Perlis hanya untuk mengikuti kursus intensif anjuran Tabung Haji dan juga kursus Perdana....

Sebenarnya mungkin ada sesetengah orang menganggap ibadah haji itu tetapi ada baiknya jika cuba memperuntukkan masa untuk menghadiri kelas haji terlebih dahulu supaya dapat membuat persediaan yang secukupnya dan hati juga akan lebih tenang setelah selesai melaksanakan ibadat itu. Tiada lagi perasaan was-was.

Bersukurlah jika dijemput menjadi tetamu Allah dan oleh itu gunakan peluang ini dengan sebaik-baiknya....kerana mungkin ia datang sekali sahaja seumur hidup....

No comments:

Post a Comment