Setiap kunjungan pelawat dihargai

Thursday, October 6, 2011

LEPAS KERJA ANGKAT GENG MAKAN AYAM PENYET DAN PECEL LELE


Lepas siapkan artikel interbiu dengan Pengarah Eksekutif Genius Aulad, Zaliza Alias di Bandar Baru Bangi semalam, memang rasa kepala dah naik bengang...maklum lah pulun sakan depan komputer untuk siapkan artikel ruangan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Wanita, untuk Mega Utusan Malaysia keluaran Rabu depan...aku pula jenis tak suka simpan bahan dan semuanya nak disiapkan dengan segera....lagipun tak nak menambah beban sebab esok ada lagi tugasan menunggu.

Kebetulan pagi tadi aku dan rakan sekerja serentak terima khidmat pesanan ringkas (SMS) dr bos...minta siapkan artikel yang tak buat lagi....kata rakan senior aku...``kita dua tak perlu tunggu sms baru nak siapkan artikel...ni kes nak tembak orang lain...tembak sekali orang yang macam kita yang memang tak pernah `peram' bahan lama-lama.... !!' Gitu la hidup...yang jujur selalu dicurigai....yang kelentong selalu dimenangi...Tak apa lah....janji tanggungjawab dah selesai...Allah tahu aku tak menipu...

Tapi kumpulan makan kat luar ni cuma sekali-sekala sahaja....biasanya dibuat bila masa `cuti solat' supaya lebih mudah sebab hati lebih tenang kerana tak perlu bimbang dek seronok makan sampai lupa tanggungjawab terhadap Allah.

Hari ni nasib kami baik (konvoi dua kereta...aku sorang...Yati dan Nisa `car pool'....) aku pula nak balik rumah terus sebab dah dekat....sebelum keluar aku sempat tengok laman web LLM Trafik....Fuhhh..bagus minggu ni Jalan Tun Razak memang tak sesak....hampir 20 minit memandu....sampai lah kami.

Bak kata Yati...ibu bapa ambil cuti sebab minggu ni peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR)....masing-masing nak awasi anak....Anak saudara aku yang cute...Syakeel pun sama....tapi ayah dia tak ambil cuti pun....rileks jer.....kalau dapat 9A...he..he....wang besar menunggu dari aku dan neneknya...Bak kata mak aku wang itu untuk membakar semangat....Ya la macam kita juga kuat kerja untuk dapat wang kan???

Cerita pasal Pecel Lele yang sedap kat sini pun...hasil gembar-gembur bekas rakan sekerja aku, Ardi yang kini berhijrah ke akhbar lain..asyik-asyik cerita pasal Pecel Lele Kampung Baru saja kat dalam Facebook...katanya sedap sangat sampai terbawa-bawa ke tempat kerja bila lapar....hebat tu!!

Yang aku geram dah lama aku tinggal kat Kampung Baru ni tapi tak tahu kisahnya ada kedai makan Pecel Lele dan Ayam Penyet yang sedap bangat kat sini dan lagipun dah lama aku merancang nak ajak rakan sepejabat cuba makan kat sini.

Aku dah pernah cuba sekali dan ketika pertama masuk ke kedai ni aku memang macam orang asing sebab bila bagi tahu nak bungkus Pecel Lele aku siap pesan supaya asingkan kuahnya....sebab masa tu dalam fikiran aku ingat Pecel Lele ini adalah pecal....atau orang Utara panggil `gado-gado'....sayur-sayuran macam kangkung, taugeh, tauhu dimakan dengan kauh kacang....

Aduh bila buka saja kat meja makan di rumah...terkejut aku rupa-rupanya terbentang ikan keli goreng...pada hal aku memang tak makan ikan keli...tapi terpaksa juga makan sebab dah beli...siapa yang nak makan tapi bila tak sangka pula bila dah makan mak ooiii...ranggupnya ikan keli ni sampai tak terasa bau lumut...(ini yang buat aku tak suka ikan darat)...Sambal cili padi dia memang sedap...tapi pedas teramat maklum la aku mana tahan pedas...(dasar orang Utara..makan kari..he..he..)

Esok kat pejabat maka sibuklah aku bertanya pada kawan-kawan....he..he...sebab kat sini ramai orang Jawa maka senanglah aku dapat maklumat...baharu ku tahu...rupanya Pecel Lele itu ialah ikan keli....bukannya pecal atau gado-gado tu....dan aku juga layari lagi Internet untuk lebih memahami makanan ini...Hish...ingat wartawan tu tahu semua.....tidak juga sebenarnya....

Kalau nak tahu kedai makan yang menghidangkan Pecel Lele, Ayam Penyet ini terletak di penghujung Jalan Datuk Abdul Malik yang bertemu dengan pertengahan Jalan Raja Uda di Kampung Baru....Kalau dari Jalan Raja Muda Abdul Aziz nampak saja showroom motosikal Aprillia Naza...belok ke Jalan Datuk Abdul Malik...tapi simpang masuk ke sini sikit tersoroklah..kena hati-hati...

Kunjungan kali ini aku memang nak rasa ayam penyet pula...Yati dan Nisa pilih Pecel Lele....Memang best ayam penyet yang aku makan (tak nampak pula kesan kena penyet).....rasanya memang segar dan garing....digaul pula dengan cili dan aku pula siap tambah tempe yang dicicah cili+kicap...memang terangkat.

Nak kata kami lapar sangat tak....tapi semua makan sampai licin...Kata Nisa dan Yati...nak datang makan lagi......Jadi semua dah naik syok makan kat sini....Sabar-sabar lah yer nanti kita datang lagi....

No comments:

Post a Comment