Setiap kunjungan pelawat dihargai

Tuesday, September 20, 2011

TUGASAN DITUNDA

Sejak malam lagi aku dah merancang nak ke pasar Chow Kit...nak pergi beli daun palas....bahan yang amat penting untuk membuat ketupat palas...untuk sambutan Rumah Terbuka Aidil Fitri anjuran Mega, sisipan akhbar Utusan Malaysia pada 22 September ni.


Tup..tup...pukul 7.30 pagi ini....terdengar bunyi khidmat pesanan ringkas (SMS) dari Blackberry hitamku...rupa-rupanya dari bos nombor satu aku di Meja Keluarga...``Akak tugasan hari ini pukul 11 pagi di Seremban interbiu Zalina pereka kek ditunda esok. Tolong telefon pemandu untuk batalkan kereta yang diperlukan,''.


Begitulah kehidupan seorang wartawan....dah siap atur temu janji...yang tak seronoknya tiba-tiba orang yang kita hendak temui tu batalkannya di saat-saat akhir.... dengan pelbagai alasan. Nak tak nak terima sahajalah...


Akibat dari temu janji ini ditunda pada esok (21 September) maka aku pula terpaksa membatalkan cadangan untuk menemui seorang usahawan wanita yang menjual minyak kelapa dara untuk keperluan bayi.


Tapi aku bernasib baik juga kerana janji temu dengan usahawan yang juga seorang peguam itu pula tak tetapkan lagi secara rasminya...cuma dijangka esok... kalau tidak aku sukar nak buat pilihan....satu arahan bos dan satu lagi janji aku sendiri dengan orang.


Disebabkan esok nak ke Seremban maka janji temu aku dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1901, Tengku Rozidar juga terpaksa dilajakkan dari pukul 2.30 petang ke 3 petang. Nasib baik CEO ni bertimbang rasa...masa aku beritahu hal ni dia kata okay sahaja.


Pembatalan tugasan yang ditunda pada saat-saat akhir memang merungsingkan wartawan kerana bukan sahaja terpaksa pilih tarikh lain tetapi yang lebih pening bahan itu amat diperlukan kerana dah sampai `deadline'.


Tapi untuk kes ini sebab bos yang tentukan temu janji dan hanya untuk rencana biasa dan bukannya ruangan tetap yang diwajibkan terhadap aku maka aku tidaklah bimbang sangat.


Untuk mendapatkan bahan biasanya aku perlu mencari sendiri termasuk mengatur temu janji termasuk sehari sebelum itu (sebelum membuat tugasan untuk jurugambar) maka aku akan mengingatkan semula orang yang ingin ditemui itu dengan temu janji yang telah ditetapkan.


Semua ini sebab aku tidak mahu temu janji dibatalkan di saat-saat akhir dan akan menyusahkan diri aku malah juga jurugambar.


Bagaimanapun ada hikmahnya disebalik tugasan ini dibatalkan.


Aku gunakan peluang masa ke pasar pagi tadi (sebab esok sibuk kerana ada dua tugasan pada sebelah pagi dan petang) untuk membeli semua barang keperluan seperti daun palas (mula bimbang juga jika ia habis atau tidak dijual) juga beras pulut, daging tempatan dan santan supaya juadah yang dipertanggungjawabkan kepada aku iaitu ketupat palas dan kari daging akan menjadi kenyataan...Okay...Chao....he..he...

No comments:

Post a Comment