Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, September 16, 2011

ARAHAN MENULIS SEMULA `DARI FAIL MAHKAMAH SYARIAH'

Kata bos kedua, meja Keluarga, Mega Utusan Malaysia bakal menambah satu lagi ruangan, `Dari Fail Mahkamah Syariah'....dan katanya antara yang paling layak mengendalikannya adalah aku...mungkin sebab aku senior yang paling `junior' kat meja itu selepas baru tiga bulan dipindahkan dari Meja Am... Sebabnya wartawan lain dah ditugaskan mengendalikan ruangan masing-masing...aku sahaja buat semuanya...`cacamarba'

Pening jugak aku memikirkan mana lah nak cari Hakim Mahkamah Syariah ni...tetapi dalam masa yang sama aku suka sangat...maklum la masa berkhidmat di Alor Setar selama lima tahun...aku memang pegang `court'...banyak kali lah juga muka depan..he..he...

Fikir punya fikir hanya Mahkamah Syariah yang paling hampir dengan opis dan rumah aku adalah Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

He..he..mula-mula terhegeh-hegeh aku bertukar senyum dan kemudiannya mula masuk jarum dengan berborak-borak ringan supaya kerani di situ tak terkejut sangat dengan kehadiran aku. Alhamdulillah semua itu pertolongan Allah (ini yang aku doakan setiap kali berhadapan dengan cabaran kerja).

Rupa-rupanya dia orang ni ramah dan sangat-sangat sudi menolong dan akhirnya terus bertemu dengan Hakimnya, Tuan Mahyuddin untuk berbincang dan mendapatkan kerjasama bagi mendapatkan bahan-bahan dari dia.

Aku terharu juga....kerana dia sangat mudah membantu....kalau tidak habis lah aku....Tapi disebabkan dalam beberapa minggu tu asyik keluar masuk Mahkamah Syariah....he..he..bimbang juga kalau-kalau ada orang yang kenal nampak aku....nak bercerai-berai ke apa??

Terkejut juga aku....ruangan ini mula dapat perhatian....ada kawan dari negeri di selatan telefon...ha..ha..dia kata aku nak ganti Wahid Kasran ker....bukan nak buat cerita berbau ehem..ehem.....ala sikit saja sekadar untuk menyedapkan cerita dan menarik perhatian pembaca...yang penting kata Tuan Hakim di dalamnya diselitkan dengan fakta undang-undang dan nasihat yang baik untuk masyarakat...itu niat kami.


Tiba-tiba selepas tiga bulan masa bermesyuarat bos pertama mengarahkan orang lain pula menulis untuk ruangan ini dan memang masa tu aku terasa kecewa...maklumlah menulis cerita mahkamah ni memang aku minat. Aku pun sepatah haram tak bersuara dalam mesyuarat tu....malas nak tanya apa sebabnya...


Kata bos kedua, bos pertama memang buat macam itu untuk memberikan peluang kepada semua staff untuk menulis di semua ruangan supaya dapat pengalaman. Okay....aku terima sahaja...walaupun jauh di sudut hati....sedihlah....kenapa lah sekejap sangat aku pegang ruangan itu.....sedangkan orang lain lebih setengah tahun pegang satu-satu ruangan...Pujuk hati...awak tu mentimun...ikut jer..Orait!!! Kembali ceria.. :)))


Tapi semua itu kuasa Allah....semalam aku bersyukur kerana akhirnya bos pertama mahukan aku meneruskan semula ruangan ini, sesuatu yang tidak disangka....dan alhamdulillah Tuan Hakim yang bijaksana lagi baik hati juga sudi menjalinkan lagi kerjasama ini....


Semasa ruangan ini diberikan kepada orang lain, aku tidak salahkan wartawan itu jika dia tidak dapat menulis seperti mana aku untuk ruangan Dari Fail Mahkamah Syariah ini (bukan nak menunjukkan aku pandai) kerana sebenarnya untuk menulis cerita ini memerlukan seseorang yang berpengalaman dalam membuat liputan di mahkamah.

Aku sendiri pun melalui detik-detik yang sukar untuk melalui pengalaman menjadi waratawan Mahkamah kerana bukan sahaja perlu ada minat tetapi perlu tahu berkomunikasi dengan staf mahkamah....sehinggalah ke Hakim. Malah setiap kes itu ada akta dan hukuman dan setiap apa yang dibicarakan di mahkamah bukan boleh ditulis sesuka hati kerana semuanya harus tepat. Biasanya wartawan yang membuat liputan di mahkamah juga banyak bersabar kerana perjalanan sesuatu kes itu memakan masa dan ada kala ditunda dan sebagainya.


Atas sebab itu juga seorang wartawan yang diletakkan di Meja Mahkamah jarang sekali terlibat dalam pertukaran meja berbanding wartawan di meja-meja lain....ini menunjukkan pengalaman mereka ini sukar untuk digantikan dengan wartawan baru.


Peristiwa ini juga membuatkan aku tersenyum sendirian....dan yang pastinya aku akan terus melaksanakan tugas sebagai seorang wartawan dengan sebaik mungkin.....bak kata bekas Ketua Pengarang Utusan, Datuk Johan Jaafar `ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya' yang aku pegang sehingga kini....Chao....Selamat Menyambut Hari Malaysia dan Merdeka ke-54....


No comments:

Post a Comment