Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, September 16, 2011

AKU SOKONG KEMPEN TANPA PLASTIK

Pukul 9 pagi lagi aku mula nak bersiap-siap untuk ke Mydin di Chow Kit. Cadang tu nak beli penyembur Ridsect...dah kehabisan kat rumah....yang selebihnya saja nak `window shopping'. Tapi seperkara yang perlu aku beringat sebelum lupa....bawa beg recylcle...maklum la hari ni Sabtu - Kempen Tanpa Beg Plastik!!


Beg ni pun aku beli dr Mydin juga..murah....Dan kalau nak ke Mydin ni...kena pergi awal...satu untuk mudah parkir kat Jalan Dewan Datuk Sulaiman....jalan kaki sikit jer ke Mydin....Lagi satu aku suka pergi awal untuk mengelakkan dari bertembung dengan minah dan mamat Indon...sebab biasanya mereka akan mula memenuhi pusat membeli-belah sekitar ibu kota selepas 11 pagi....


Memang seperti yang dijangkakan....aku antara orang pertama menjejakkan kaki masuk ke Mydin...Penat juga kena naik tangga....biasanya aku naik lift jer....tapi malangnya telah siap ditampal `out of service'....he...he....sedikit pelik bunyinya sebab merujuk kepada lift....


Tak banyak pun beli....tetapi saja aku memberikan masa untuk diri sendiri berjalan-jalan sambil membelek barang.


Sampai ke kaunter untuk membayar....juruwang siap tanya...hari ni kalau nak beg plastik kena bayar 20 sen... aku dengan bangganya mengeluarkan beg recycle dari beg sandang aku.....tersenyum gadis tu...dan dia pun menyusun barang yang aku beli dengan penuh cermat....Aku pun senang galas saja beg itu sambil menyusuri laluan untuk ke tempat parkir.


Dalam pada itu aku berfikir....ok lah tu....seminggu sekali lupakan beg plastik....tapi susah juga kalau mahunya setiap hari tanpa plastik...maklum la biasanya aku selalu terlupa untuk membawa bersama beg recycle ini semasa membeli-belah.


Apa pun sepatutnya kita sama-sama menjaga bumi ini dari dicemari oleh perbuatan kita sendiri....


Walaupun beg plastik cuma harga 20 sen....tetapi moralnya....sesiapa sahaja boleh membelinya...tetapi yang pentingnya semangat untuk berkata `tidak' kepada beg plastik untuk sehari ini akan membantu kita tidak akan menambahkan beban pencemaran yang kini semakin nazak ditanggung oleh bumi.


Sebab itu kalau aku lupa membawa beg recycle...sanggup aku membawanya dengan tangan....bukan kedekut dengan 20 sen...tetapi aku lebih sayangkan bumi....... OK Chao!!!!



No comments:

Post a Comment