Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, February 24, 2012

BILA KE SIDANG AKHBAR MUFTI

Esok ada sidang akhbar oleh Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya. Pagi lagi aku sibuk menelefon kawan-kawan...mana satu pejabatnya....ingatkan dekat Jabatan Agama Perlis ka....kat Mahkamah Syariah ka...rupa-rupanya kat tempat pejabat kerajaan negeri Perlis yang lama....kata orang kat sini dekat jam besar macam kat London tu...

Namanya memang dah tersohor...masa duduk di Kuala Lumpur lagi aku pernah telefon dia untuk membuat susulan berita berkaitan dengan isu agama campur politik.

Masa masuk pejabatnya, dengana rendah hati dia kata, ``maaf ya pejabat saya yang sempit ini buatkan tuan-tuan dan puan-puan semua rasa tak selesa...'' Kami semua memang tidak kisah...tapi yang unik kat Perlis ni.... bukan wartawan Melayu sahaja yang hadir di pejabat Dr. Juanda tapi juga dari akhbar Cina (mereka lah yang sudi ambil gambar ini untuk kami mengabadikan kenangan bersama Dr. Juanda).

Ternyata...Dr. Juanda begitu sederhana...malah dia agak segan dengan mengatakan tidak memakai baju lebih bergaya jika tahu kami semua ingin bergambar dengan dia.

Paling lawak, habis dikeluarkan makan yang ada dalam simpanannya...pelbagai jenis biskut...dan rempeyek...semua kawan-kawanku makan...(kecuali aku sebab dah sarapan di rumah).

Berbelas cawan air teh juga terpaksa pelayan pejabat tu kena sediakan untuk kami semua.

Sidang akhbar Dr. Juanda juga menjurus kepada apa yang telah diputuskan dalam mesyuarat Majlis Fatwa Perlis yang berlangsung baru-baru ini.

Antaranya beliau bimbang dengan gejala filem seram yang membuatkan kanak-kanak lebih takutkan hantu dari Allah. Apa nak jadi pada generasi akan datang kerana asyik takut hantu...Biarpun banyak fatwa yang diputuskan...aku agak hati-hati kerana isu berkaitan dengan agama ni tidak boleh buat silap.... Jadi peninglah juga nak menghasilkan berita mengenai isu agama ni.... Gitulah hidup wartawan kena tahu semuanya....

No comments:

Post a Comment