Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, May 23, 2014

JEMUR IKAN PUN KENA KREATIF


Unik tak cara aku jemur ikan..he..he..



Ikan kembung sekilo RM 2 waktu singgah beli ikan di pasar Kuala Sanglang memang sangat murah. Aku beli dua kilo walau cuma anak-anak ikan...kata penjual ikan hasil pukat tarik... Ada ku dengar seorang lelaki sambil lalu merungut `abis la anak ikan pun dikutip'... Percakapan ini contoh manusia yang sayangkan hasil laut supaya tidak pupus.

Balik separuh ikan ini dibuat laksa....lebihnya untuk digoreng...teringin pulak nak buat ikan kering.

Lima ekor saja nak cuba, tapi aku dok fikir pulak macamana nak jemur. Bukan tak ada tembok rumah untuk diletakkan talam yang berisi ikan tapi masalahnya kucing banyak...

Fikir punya fikir....inilah aku dapat buat...  Ha..ha...pelik pun peliklah...janji aku dapat jemur ikan dengan selamat tanpa dicuri kucing.

Kucing yang meniti dari atas tembok pun asyik terkebil-kebil tengok....yang di bawah tertinjau-tinjau...semuanya memandang dengan penuh hampa. Aku geli hati melihat gelagat kucing-kucing nakal ini dari sebalik cermin pintu rumah.

Apa pung dengan menggunakan penyangkut baju menjadi ala tali melapik talam berisi ikan yang digantungkan pada troli penyidai kain memang berjaya..he..he....

Dalam keadaan terdesak....jika gunakan akal...yang buntu dapat dileraikan..dengan izin Allah...

No comments:

Post a Comment