Setiap kunjungan pelawat dihargai

Friday, May 23, 2014

JEMUR IKAN PUN KENA KREATIF

Unik tak cara aku jemur ikan..he..he..

Ikan kembung sekilo RM 2 waktu singgah beli ikan di pasar Kuala Sanglang memang sangat murah. Aku beli dua kilo walau cuma anak-anak ikan...kata penjual ikan hasil pukat tarik... Ada ku dengar seorang lelaki sambil lalu merungut `abis la anak ikan pun dikutip'... Percakapan ini contoh manusia yang sayangkan hasil laut supaya tidak pupus.

Balik separuh ikan ini dibuat laksa....lebihnya untuk digoreng...teringin pulak nak buat ikan kering.

Lima ekor saja nak cuba, tapi aku dok fikir pulak macamana nak jemur. Bukan tak ada tembok rumah untuk diletakkan talam yang berisi ikan tapi masalahnya kucing banyak...

Fikir punya fikir....inilah aku dapat buat...  Ha..ha...pelik pun peliklah...janji aku dapat jemur ikan dengan selamat tanpa dicuri kucing.

Kucing yang meniti dari atas tembok pun asyik terkebil-kebil tengok....yang di bawah tertinjau-tinjau...semuanya memandang dengan penuh hampa. Aku geli hati melihat gelagat kucing-kucing nakal ini dari sebalik cermin pintu rumah.

Apa pung dengan menggunakan penyangkut baju menjadi ala tali melapik talam berisi ikan yang digantungkan pada troli penyidai kain memang berjaya..he..he....

Dalam keadaan terdesak....jika gunakan akal...yang buntu dapat dileraikan..dengan izin Allah...

Monday, May 12, 2014

PASAR KEMBOJA PARIT BUNTAR - PENGALAMAN MEMBELI-BELAH DI DALAM KAMPUNG

Tepi pokok pisang boleh didirikan gerai menjual pakaian

Kawasan lapang di tepi rumah yang ada pokok kelapa pun jadi gerai jualan pakaian siap

Van diparkir bersebelahan gerai jualan yang terletak berhampiran pokok tebu

Tepi rumah pun jadi tempat jualan makanan orang Kemboja

Bawah rumah juga jadi gerai jualan dengan kain ela yang menimbun

Antara ratusan gerai yang menjual kain dan baju secara longgokan
Secara tidak sengaja nak sangat ke Pasar Kemboja di Parit Buntar, Perak setelah berkunjung ke rumah rakan sebilik di Mekah semasa menunaikan haji tahun 2010. Makcik Timah kebetulan baru balik ke pasar berkenaan menceritakan keseronokan membeli-belah di sini..

Fikir punya fikir...baca blog lagi untuk mendapat maklumat mengenai Pasar Kemboja ini. Akhirnya ambil keputusan untuk bermalam di Parit Buntar Inn pada 9 Mei 2014...alasannya..nak elak tempuh jalan sesak ke tempat ini dan masalah parkir.

Pasar Kemboja yang dibuka pada setiap Sabtu di Jalan Permatang Tok Mahat ini dibuka dari 6.30 pagi hingga 12 tengah hari.

Jadi pukul 6.30 pagi aku dan keluar dari penginapan dan bergerak ke pasar ini yang cuma memakan masa lima minit sahaja. Lega dapat parkir di tepi jalan. Memang susah nak parkir kerana semua tepi jalan sudah ditempah secara tak rasmi oleh peniaga.

Kalau nak meninjau ke semua kawasan gerai di sini memang tidak sempat kerana terdapat ratusan gerai di dalam sebuah perkampungan yang besar .

Tetapi menariknya di sini memang terasa membeli-belah di dalam sebuah perkampungan di zaman dahulu..macam dalam filem Melayu lama pulak...mana tidaknya segenap pokok termasuk tepi pokok pisang, kelapa dan tebu boleh didirikan gerai jualan. Itu belum lagi bawah rumah..tepi rumah semua jadi tempat jualan.

Memang leka membeli-belah di sini...kain telekung, pelbagai jenis kain ela seperti cotton Vietnam yang tengah popular, tudung, baju siap seperti blaus atau baju kurung, jubah...boleh kata apa yang kaum wanita nak semua ada... Malah ada juga pakaian untuk lelaki.

Biasanya peniaga cuma akan bagi harga istemewa kalau beli sepuluh ke atas bagi setiap jenis barangan.

Apapun aku akan kembali lagi kerana seronok membeli-belah di Pasar Kemboja dan bercuti di Parit Buntar untuk makan pelbagai makanan enak dan menginap dengan damai di Parit Buntar Inn.

Friday, March 14, 2014

APA DAH JADI TOYOTA???............

Toyota Avanza akhirnya kena tunda
Bukan tidak percaya kereta nasional. Kereta pertama ku Proton Satria - 1.3GL...1995-2001...lepas tu Perodua Kembara 2001 - 2012...

Kedua-duanya tidak pernah menimbulkan masalah besar. Cuma Kembara ketika mula-mula beli..kena masuk bengkel selama dua hari kerana bahagian dalam sebelah pemandu..tiris...dimasuki air hujan...tp semenjak itu memandu kereta pacuam empat roda jenama Malaysia ini memang terbaik.

Nak jual Kembara pun mulanya serba-salah...bukan kerana rosak tetapi biasalah apabila usia kereta selepas lima tahun ia mula mengalami kerosakan selalu tetapi tidak begitu serius malah tidak memberikan pengalaman yang mengerikan.

Nak pilih kereta ketiga...Toyota Avanza dah lama dalam pemikiran aku...ni kes pernah sewa kereta ini semasa melancong ke Langkawi...sebab menjimatkan minyak dengan ruang dalaman lebih luas. Selain aku mempunyia alasan nak juga merasa memandu kereta luar negara. Kononnya dikatakan hebat...tak menimbulkan masalah berbanding kereta Malaysia.

Aku juga merasa puas hati dengan pilihan ini kerana kebetulan Avanza mengeluarkan model baru...aku pilih model 1.5SA/T... selepas empat bulan menunggu... aku akhirnya memiliki kereta yang menjadi impian ini pada 13 Jun 2012.

Walaupun bingit juga telinga...ada yang menegur...kereta besar (walau tak besar mana)....tapi naiknya dua orang sahaja... tapi sebab aku minat Avanza...pedulikan!!

Mula-mula memandu Avanza aku mula merasakan kepelikan pada kereta ini...entah kenapa bahagian meter asyik berbunyi...kluk..klak..kluk..klak...di sepanjang pemanduan kecuali masa berhenti di lampu trafik dan hanya senyap bila berada pada gear N.

Tak cukup dengan itu, lampu brek sebelah kiri asyik rosak.

Dua perkara ini membuatkan aku tak puas hati semasa memandu....dan setiap kali ke tempat servis Toyota itulah yang aku suruh perbaiki...tapi bunyi yang menyakitkan telinga ini tak pernah diatasi... Dah sikap aku pulak malas nak bertekak...senyap sahaja selepas beberapa kali tak diselesaikan.

Baru-baru ini aku yang sudah lama tidak bercuti akhirnya merancang untuk ke Puncak Alam, Kuala Selangor.. ke rumah abang sulungku... pada 6 Mac 2014....sepanjang perjalanan dari Kangar segala-galanya berjalan dengan lancar.

Bila berada di Puncak Alam...aku merancang pula nak ke Pengkalan Balak, Melaka.

Kali ni aku malas nak memandu, abang sulungku yang mengambil tugas ini..nak dijadikan cerita....sebaik sahaja menghampiri susur keluar Alor Gajah...setiap kali berhenti dan cuba memasuki gear D...bunyi enjin menderum dengan kuat...kalau manual macam tak masuk gear....tekan minyak tetapi kenderaan tak bergerak.

Sewaktu berhenti di sebuah stesen minyak di Alor Gajah aku cuba hubungi Toll Free Toyota...ternyata di sini bermulalah masalah aku sebagai pengguna kena tanggung segala masalah ini bersendirian... Beli sahaja kereta Jepun yang paling laku di Malaysia ini..walaupun masalah berlaku di sepanjang tempoh warranty ini pelanggan kena tanggung sendiri.

Lebih menyakitkan...aku tak dapat bantu untuk penundaan kereta sebab kad membeship Toyota aku dah tamat (sepatutnya aku dimaklumkan oleh kakitangan Toyota Kangar).

``Sila cari mekanik kereta sendiri...untuk dikenal pasti apa masalah...Toyota tiada mekanik untuk baiki kereta di luar dan di Alor Gajah tiada pusat servis Toyota'' kata petugas berkenaan .... Aduh...dah lah malu orang tengok kereta baru sangkut kat stesen minyak...masa itu sudah pukul 5.30 petang...

Mak aku dah mula kata ``kalau umur kereta baru setahun lebih....dengan jenama Toyota...rosak...baik nak kereta buruk...dulu Kembara tak pernah jadi macam ni walau dah tak boleh kira bergerak dari Kangar-KL..Kl-Kangar.

Malah mekanik yang datang pun tak nak ambil risiko untuk membantu walau tahu ia berpunca dari `gear box' sebab kereta itu masih dalam jaminan Toyota.

Semua seram sejuk...sebab terpaksa menempuh jalan yang memerlukan kereta mendaki bukit...alhamdulillah akhirnya selamat sampai di Kamunting Beach Resorts di Pengkalan Balak....sebab semua sepakat nak juga ke sana sebab nak balik ke Shah Alam dah lewat petang..bimbang kereta rosak lagi di lebuh raya.

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk syarikat insurans bagi menyelesaikan masalah mendapatkan perkhidmatan percuma kereta tunda. Lega apabila aku dapat perkhidmatan ini untuk ke Toyota di Seksyen 15, Shah Alam.

Rancangan sebelum itu nak makan makanan laut pada sebelah malam juga dibatalkan sebab masing-masing sudah hilang selera...malah keindahan pantai Pengkalan Balak pun tak dijenguk...menunggu pagi yang penuh debaran kerana Avanza akan ditunda.

Puas memikirkan kalau terpaksa menaiki bas...sebab tiada pilihan kami semua dan aku buat pertama kali kena menaiki kereta yang ditunda....hampir tiga jam...semua dah pening-pening lalat. Sampai Toyota...nasib dapat berehat. Mujur abang aku ada kawan nak datang ambil kami. Agak mengecewakan walau ada beberapa kakitangan....cuma sekadar bertanya biasa...tiada simpati...kereta baru kena tunda...

Keesokkannya pukul 7.30 pagi, 10 Mac..aku dah sampai ke Toyota di Seksyen 15. Kata staf yang mengambil kes aku....pihak Toyota akan periksa dahulu...apa-apa perkembangan beliau akan hubungi saya.

Daripada resit yang diberi...Toyota anggarkan kereta aku dibaiki dari 10 hingga pukul 6 petang pada 13 Mac 2014.

Aku cuma dapat panggilan dari kakitangan Toyota pada pukul 6 petang pada 11 Mac... dalam perbualan itu..dia menjelaskan...tak mungkin kereta aku dapat dibaiki pada tarikh dijanjikan kerana akan menjangkau selama sebulan.

Alasan Toyota....kena diperiksa sepenuhnya oleh Toyota HQ...(pusat)...dan barang kena ditempah dari Jepun... dan aku tanya beberapa soalan lagi dia sudah mula menyebut-nyebut...sudah pening.

Dia tak tahu pelanggan macam aku ni lagi lah pening...mana tiada kenderaan nak balik dengan mak yang baharu sahaja dibedah kerana patah kaki yang pastinya bermasalah nak menaiki tangga bas...mana nak pergi kerja lagi...sebaliknya staff berkenaan tidak memberikan apa-apa jawapan.

Esoknya pukul 9 pagi...13 Mac aku cuba hubungi Toyota Customer Service untuk bertanyakan bentuk bantuan yang boleh diberikan kalau ada kereta gantian dan sebagainya... Tetapi sehingga lah hari ini pada saat aku menulis pada pukul..2.45 petang pada 14 Mac... janji akan hubungi aku tinggal janji.

Sudahlah staff yang mengendalikan perihal kereta aku terus diam...lepas masa yang dijangkakan pada pukul 6 petang 13 Mac....tidak menghubungi aku langsung seperti yang dijanjikan.

Memang aku sifatkan Toyota ini KEJAM!!!.. Berani jual barang yang sudah rosak...susahkan hidup pelanggan... dengan aku tiada kenderaan selama sebulan...tetapi aku kena lunaskan juga bayaran ansuran di bank..

Pengajaran yang aku dapat...jangan ingat kereta baru beli tak sampai dua tahun jenama Jepun ini tak boleh rosak....malah menjadi trauma kepada aku... Nak memandu semula Avanza yang entah bila akan dibaiki itu pun aku dah jadi tidak ada minat... Hati memang kecewa sangat...Sudah hilang kepercayaan seratus peratus kepada jenama TOYOTA!!!.