Setiap kunjungan pelawat dihargai

Saturday, April 20, 2013

PILIHAN RAYA UMUM KE-13 (PRU-13)

MUSIM PRU kembali...sebenarnya dah dua kali realitinya aku terlepas dari membuat liputan PRU ini.

Masa PRU-11 tahun 2004...aku di meja penyunting (sub-editor) di Utusan Malaysia,  sibuknya cuma di depan komputer sahaja. Bahang membuat liputan memang tak adalah.

Sekali lagi pada tahun 2008 (PRU-12) aku ditempatkan sebagai wartawan di meja Utusan Melayu Mingguan dalam tulisan jawi...jadi sah-sahlah tak terlibat secara langsung.

Tahun ini...PRU-13, peluang yang lama aku tunggu. Kali ini di Perlis...negeri kelahiranku. Bermula pada hari penamaan calon Barisan Nasional (BN) pada 15 April...maka bahangnya mula dirasa.

Lebih menariknya hari ini, aku ditugaskan di kawasan penamaan calon di Dewan Sivik, Arau.

Sini kawasan panas, maka ramai di kalangan media memilih untuk membuat liputan di sini.

Satu yang membuatkan aku merasai nikmatnya menjadi seorang wartawan...tunjuk sahaja kad Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kad media....mudah sahaja menuju masuk ke dewan tempat pencalonan.

Lebih mengembirakan inilah peluangnya berjumpa dengan kesemua calon yang bertanding sedangkan penyokong berasak-asak panas dengan setia menunggu calon parti masing-masing di luar selama berjam-jam. Tidak mengapa sebab itu tanda kecintaan mereka terhadap parti.

Bagi aku adalah biasa jika bercerita tentang calon parti...tapi hari ini aku tertarik dengan dua calon Bebas...satu aku sempat interbiu di dewan dan satu lagi menerusi panggilan telefon.

Aku ucapkan tahniah kepada calon Bebas itu kerana ada keberanian untuk bertanding dengan calon-calon yang bernama besar. Ada kata dia kecewa kerana tidak terpilih.... Tapi dia kata sudah lama merencanakan hasratnya itu...demi untuk menjadi seorang calon kepada rakyat.

Begitu juga dengan seorang lagi calon Bebas...bersemangat tinggi untuk membantu rakyat dengan prinsipnya sendiri...dia juga bukan bukan calang-calang orang...berpendidikan tinggi dan mempunyai syarikat besar di tetapi tidak mempercayai untuk mewakili mana-mana parti atau tidak disenaraikan dalam parti yang dianggotai.

Dulu masa aku masih remaja, suka gelakkan calon Bebas sebab menganggap dengan berlambangkan kunci, payung dan sebagainya seolah-olah lekeh, tidak berprinsip, serta macam main-main untuk bertanding.

Tapi hasil permerhatian aku calon Bebas ini sememang bersemangat tinggi kerana bukan sahaja dituduh bakal menjadi `pemecah undi' kerana menganggu jumlah undian untuk calon yang diramal akan menang tetapi  jika calon Bebas menang pun tidak akan ke mana kerana tidak boleh mampu untuk membentuk sebuah kerajaan sendiri.


No comments:

Post a Comment